5 onmisbare tools voor Finance Professionals

Profile picture for user simon.sileghem@lifeworx.group
Simon Sileghem
25 augustus - 3 minuten
Tools

In de dynamische financiële wereld zijn efficiëntie en nauwkeurigheid van cruciaal belang. Gelukkig zijn er tegenwoordig talloze tools beschikbaar om Finance Professionals te ondersteunen bij hun dagelijkse taken. We lijsten de voornaamste hieronder op, zodat je er zelf meteen mee aan de slag kan.

  1. De enige echte Excel

Hoewel er al veel andere tools en platformen zijn die je manuele werk in Excel kunnen wegnemen, blijft Excel de meest essentiele tool voor finance professionals. Een snelle berekening of analyse, niets is het programma te veel gevraagd. Hoe meer je er ook in werkt en de in’s en out’s leert kennen, hoe verder je ermee kan komen.

  2. Communicatietools

Als Finance Professional ben je vaak afhankelijk van meerder diensten en/of personen binnen het bedrijf. Een interne chat tool (bijvoorbeeld Slack of Teams) is dan ook je beste vriend. Op die manier kan je sneller in contact komen met de nodige mensen voor dringende vragen en opvolgingen. Al kan het natuurlijk de babbel aan het koffiemachine niet vervangen het is een must om in tijden van hybride werken met elkaar geconnecteerd te blijven.

  3. ERP-tool

Een goed ERP-programma is de beste plaats om je informatie voor rapporteringen te halen. Afhankelijk van de functie die je bekleed zal je hier intensiever in moeten werken. Een goed ERP programma laat je makkelijk data verwerken en zorgt ervoor dat je een analytische boekhouding kan voeren waar snelle en duidelijke rapporteringen uit getrokken kunnen worden.

  4. Dashboard

Naast Excel kan het ook heel makkelijk zijn om voor bepaalde aspecten met een dashboardingtool zoals Power BI of Qlick te werken. Deze tools zorgen ervoor dat je in een oogopslag bepaalde cijfers of marges kan raadplegen en deze ook dynamisch kan gaan verwerken.

  5. Planningstool

Aangezien we binnen finance veel deadlines moeten nastreven is het ook steeds praktisch om een planningstool te gebruiken. Zo kan je Asana gebruiken, maar je hebt hier veel varianten op. Deze tools kunnen je helpen bij het managen van deadlines alsook informatie geven aan je leidinggevende, collega’s wanneer een taak is voltooid of bijvoorbeeld een daaropvolgende taak kan beginnen. Kwestie van het overzicht niet te verliezen in die soms té drukke periodes.

 

Op zoek naar nog meer tips als Finance Professional?

Ook interessant