Welk type finance manager ben jij?

leading

Wanneer je iemand vraagt wat goed leiderschap inhoudt, krijg je wellicht een heel diverse waaier aan antwoorden. Er is echter geen pasklaar antwoord op die vraag. Voor iedere manager geldt dat hij of zij zich een bepaalde manier van communiceren en leidinggeven heeft toegeëigend. We brengen 4 management & leiderschapstypes in beeld zoals gedefinieerd door managementguru Ken Blanchart. Welke manager ben jij? *

 

Goed leiderschap is in staat om anderen te stimuleren en inspireren, maar het kan ook voorkomen dat bepaalde contacten wat stroef lopen. Of misschien loop je als manager wel tegen telkens dezelfde dingen aan. Mogelijks is het dan interessant om jouw leiderschapsstijl eens onder de loep te nemen.

 

1. Sturend leidinggeven

Bij sturend leidinggeven is het de intentie dat anderen naar de leidinggevende luisteren. Het wordt ook wel directief leiderschap genoemd. Vaak geldt hier een-richtingscommunicatie, wat jij als leider legt iets op aan de collega’s. Je vertelt iemand wat het doel is en hoe een goede taakuitvoering eruitziet, maar je maakt ook een plan hoe de oplossing bereikt moet worden. Jij lost het probleem op en neemt de beslissingen, en de ondergeschikte voert jouw ideeën uit. Autoritaire eigenschappen hebben een negatieve bijsmaak, maar zijn niet altijd slecht. Dat een leider een richting uitzet, daar is niet per se iets mis mee. De context en balans maken altijd het verschil.

Wat typeert een sturende leidinggevende?

  • Ik neem hier de beslissingen.
  • Straks controleer ik jouw werk, zorg dat het in orde is. 
  • Zorg dat jouw taken in orde zijn, ik volg op.

 

2. Ondersteunend leidinggeven

Als ondersteunend leidinggevende wil je dat anderen beter presteren dan jijzelf. Je cijfert jezelf als het ware weg. Ondersteunen is belangrijk en je stimuleert autonomie en groei. Je ondersteunt de inspanningen van je medewerkers, luistert naar hun suggesties en vergemakkelijkt hun interacties met anderen. Om hun vertrouwen en motivatie op te bouwen, moedig je hen aan en prijs je hen aan. Ondersteunende leiders praten zelden over hoe ze één bepaald probleem oplossen of één specifieke taak uitvoeren. Zij helpen hun medewerkers zélf oplossingen te vinden, door ze vragen te stellen die hen aanmoedigen hun blikveld te vergroten en risico's te nemen.

Wat typeert een ondersteunend leidinggevende?

  • Ik zet mezelf op de tweede plaats, mijn werknemers krijgen voorrang. 
  • Wanneer mijn team het vertrouwen heeft, volgt de rest vanzelf.
  • Ik ben het steuntje in de rug voor mijn team.

 

3. Delegerend leidinggeven

Bij de delegerende leiderschapsstijl draagt de leidinggevende de verantwoordelijkheid over aan de medewerker. De medewerker staat centraal, maakt zijn of haar eigen beslissingen en voert de taken zelfstandig uit. Vertrouwen is een belangrijk kernwoord voor delegerende leidinggevenden. De rol van de leidinggevende focust vooral op het periodiek monitoren van voortgang.

Wat typeert een delegerend leidinggevende?

  • Je werk was top vorige week, het hoeft niet meer langs mij, je mag het onmiddellijk versturen.
  • Ik wil aan jou de verantwoordelijkheid doorgeven om dit af te werken.
  • Door vaker deze taken uit te voeren, zal je in de toekomst meer van deze projecten kunnen overnemen.

 

4. Coachend leidinggeven

Een coachende leidinggevende kan je zien als iemand die aan de zijlijn staat en het maximale uit het talent van de medewerkers haalt. Ook hier stuurt de leidinggevende en worden er instructies gegeven, maar daarnaast geeft de leidinggevende ook uitleg over besluiten en wordt er ruimte geboden voor vragen en suggesties. De leidinggevende moedigt de medewerker aan en geeft vertrouwen.Je ondersteunt collega’s en zorgt ervoor dat ze hun plaats binnen de organisatie vinden.

Wat typeert een coach?

  • Ik ondersteun mijn medewerkers in het zoeken naar hun sterktes en zwaktes
  • De ontwikkeling van mijn medewerkers staat centraal
  • Ik coach mijn medewerkers om zichzelf te blijven ontwikkelen

 

Situationeel leidinggeven

Bovenstaande zijn een aantal leiderschapsstijlen die we onder de loep namen, maar er zijn uiteraard heel wat theorieën. Belangrijk is echter om te beseffen dat elke situatie een andere stijl van leidinggeven vraagt. We noemen dit situationeel leiderschap. De valkuil in bovenstaande stijlen zit erin dat je de verkeerde stijl gebruikt op het verkeerde moment en/of bij de verkeerde personen. De kunst zit er in om af te wisselen tussen verschillende stijlen. Op die manier kan je op verschillende manieren jouw werknemers motiveren en als leider naar voor komen.

Expert Café: Strategisch leiderschap

Op ons Expert Café schuiven we samen met 8 leidinggevenden aan tafel met de oprichter van het gekende ERP & technologie consultancybedrijf Delaware ConsultingJan Delaere. Hij deelt graag zijn ruime ervaring en inzichten rond (strategisch) leiderschap. Interesse om mee aan tafel te gaan?

Ontvang onze nieuwsbrief

De beste finsights bundelen we maandelijks in een nieuwsbrief. Laat hier je e-mailadres na en ontvang nieuwe inzichten meteen in je mailbox. Uitgelezen? Terug uitschrijven doe je in één klik.

We geven je gegevens nooit door aan derden. Lees onze Privacy Policy

Call to action Finsiders