6 eigenschappen van een uitstekende consultant

team

De tijd waar de opleiding en het rijkgevulde CV de doorslag gaf, is voorbij. Ook bij Finsiders kijken we in hoofdzaak naar de persoonlijkheid, motivatie en vaardigheden van een kandidaat om te zien of ze een plaats hebben in ons team van consultants. Maar wat maakt een consultant sterk? Een artikel van The Muse vat het alvast samen in 6 karakteristieken en we sluiten ons hier heel graag bij aan. Interessant genoeg om alvast even te delen met jou.

 

1. Een veilig paar handen

Het lijkt evident dat je als consultant precies doet wat je hebt belooft te zullen doen, maar dat is het zeker niet. Het klinkt eenvoudig, maar het is de nummer één kwalitatie die nodig is om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen bij je team en klanten. Er verandert immers veel gedurende een project en ook jouw rol kan wat verschuiven. In het begin van je carrière zal je team bijvoorbeeld op je leunen voor ondersteuning op de meer routinematige gebieden van consultingwerk en het is belangrijk dat je deze taken kunt uitvoeren zonder fouten of veel toezicht van de klant. Zorg ervoor dat je je belofters nakomt, wees consistent in je kwaliteit, en beheers de basisvaardigheden in tools en systemen. Hoe meer vertrouwen je in een vroeg stadium opbouwt, hoe meer kansen je in de toekomst zult krijgen.

 

2. Aandacht voor detail

Dit is zo'n cruciale vaardigheid in consulting omdat een van de manieren waarop we vertrouwen opbouwen met klanten is door het produceren van foutloze deliverables, wat laat zien dat we grondig zijn en onze aanbevelingen solide zijn. Ervoor zorgen dat er geen spelling- of berekeningsfouten in je werk zitten, is essentieel en straalt uiteindelijk af op je hele team.

Als u een natuurlijk oog voor detail heeft, gefeliciteerd! Maar als je meer een macrodenker bent, zijn er een paar trucjes om deze belangrijke vaardigheid te helpen opbouwen. Ten eerste, als het op logica aankomt, laat dan je manier van denken zien. Dit helpt altijd om er zeker van te zijn dat je aan alles hebt gedacht en het stelt je in staat om je manager te laten zien welke stappen je hebt genomen om tot je antwoord te komen (en eventuele fouten op te sporen voordat het bij de klant komt). De tweede stap is het maken van lijsten met dingen die je dubbel moet checken voordat je iets indient. Zo vermijd je onvolledigheden en uiteraard een slechte indruk.

3. De "go-to-person" zijn

Tijdens je eerste jaren als consultant zul je waarschijnlijk heen en weer pendelen tussen sectoren, gebieden en klanten. Ondanks je brede ervaring is het een goed idee om een vaardigheid te ontwikkelen waarmee je jezelf kunt onderscheiden van al je collega's.

Hoewel een duizendpoot in Excel zeker nodig is, hebben de consultants die het best presteren altijd een gebied waarin ze echt uitblinken - een gebied waar vraag naar is en dat niemand anders lijkt te hebben. Of dat nu geavanceerde financiële modellering is, communicatievaardigheden of een bijzonder diepgaande kennis van een industrie, neem de tijd om uit te zoeken waar u de 'go-to person' voor kunt worden.

 

4. Weten hoe je moet denken voordat je het doet

Wat een goede consultant echt onderscheidt van een geweldige, is het vermogen om zich niet alleen te concentreren op de taken die voor handen zijn, maar ook om kritisch na te denken over het werk. Jouw klant kan je bijvoorbeeld vragen om kostenbesparingen te vinden in een toeleveringsketen, maar probeer eerst te begrijpen waarom dit van kritiek belang is voor het bedrijf. Daalt de winst? Verlaagt de concurrentie de productprijzen, waardoor jouw klant gedwongen wordt te concurreren? Als je weet hoe je op deze manier moet denken, kun je betere inzichten en oplossingen voor jouw klant ontwikkelen. Probeer wat extra tijd te besteden aan het doordenken van jouw taak voordat je begint, interpreteer de cijfers die je kraakt (wees geen Excel-aap!) en stel de verzoeken van jouw manager ter discussie (indien nodig, natuurlijk).

team

5. Over vindingrijkheid beschikken

In consulting zal je gevraagd worden om problemen op te lossen die compleet nieuw voor je zijn - of zelfs compleet nieuw voor de industrie. En wanneer je geconfronteerd wordt met deze moeilijke problemen of uitdagende eisen, is het je vindingrijkheid die je zal helpen slagen. Daarom is het belangrijk om het vermogen te ontwikkelen om problemen snel en creatief op te lossen.

Als vuistregel geldt: als je hulp nodig hebt, benader dan eerst jouw team en manager, daarna je collega's en interne experts, en dan andere externe bronnen. Er is waarschijnlijk iemand die al eerder heeft gedaan wat u probeert te doen en die u kan helpen het antwoord te vinden - of in ieder geval kan helpen nadenken over nieuwe manieren om het probleem aan te pakken. Geef niet te snel op, wees creatief in jouw onderzoeksinspanningen en laat jouw team zien dat je bereid bent om alles te doen wat nodig is.

 

6. Niet bang zijn om (goede) vragen te stellen

Vragen stellen is de kern van hoe een consultant werkt, zozeer zelfs dat er momenten zijn dat je je als Sherlock Holmes voelt! Vragen helpen je te begrijpen wat je gevraagd wordt te doen en met welke problemen je klant te maken heeft. Ze kunnen je ook helpen om je begrip te tonen. Wees nooit bang om opheldering te vragen - het is beter dan iets fout te doen. Zelfs als je geen vraag hebt, kan het vertrouwen wekken bij je manager of klant als je herhaalt wat je is verteld om te verduidelijken wat je hebt begrepen.

Natuurlijk moet je vragen stellen op een behulpzame, niet irritante manier. Als je meerdere vragen hebt, stel ze dan in één gestructureerd verzoek in plaats van jouw manager of klant herhaaldelijk te benaderen. Stel ook eenvoudige vragen over zaken als acroniemen of Excel-formules aan jouw collega's of Google.

 

Er is veel voor nodig om te slagen in de advieswereld, maar start alvast met je te concentreren op deze belangrijke vaardigheden. Op deze manier heb je al heel wat troeven uit te blinken als consultant binnen Finsiders en je klant.

 

Lees hier het originele artikel van The Muse* 

Aan de slag als consultant bij Finsiders?

Laat ons alvast even kennismaken en zien waar jij als consultant je stempel wil drukken. We helpen je alvast graag op weg!

Ontvang onze nieuwsbrief

De beste finsights bundelen we maandelijks in een nieuwsbrief. Laat hier je e-mailadres na en ontvang nieuwe inzichten meteen in je mailbox. Uitgelezen? Terug uitschrijven doe je in één klik.

We geven je gegevens nooit door aan derden. Lees onze Privacy Policy

Call to action Finsiders